| |
|
Interpretační porovnání Brahmsova houslového koncertu D-dur
Bačovský, Tomáš ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
V této bakalářské práci se pojednává především o muzikálních detailech Brahmsova houslového koncertu. Čtenáři má za úkol ukázat rozdílné
náhledy na interpretaci tohoto díla a přiblíţit jejich tvorbu.
Práce je členěna do čtyř hlavních kapitol. Úvodní dvě jsou věnovány životopisům. V první se čtenář dočte o životě Brahmse v období vzniku
koncertu a ve druhé zjistí něco o životě interpretů. Třetí kapitola přibližuje formální výstavbu díla a ve čtvrté se nachází hlavní náplň práce - porovnání vybraných nahrávek.
|
|
Hudba v krematoriích a tradice uměleckého kolektivu krematoria Pardubice
Häckl, Zdeněk ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; Ježek, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce se zabývá hudbou v krematoriích a tradicí uměleckého kolektivu krematoria Pardubice. První kapitola charakterizuje význam a tradice smutečních obřadů napříč historií a náboženských denominací. Druhá kapitola přibližuje historii krematorií v Čechách a Evropě. Třetí kapitola se věnuje architektuře pardubického Krematoria, čtvrtá pak počátkům zdejší hudební produkce a uměleckému zázemí. Stěžejní pátá kapitola se věnuje vývoji uměleckého kolektivu Pardubice a přináší soupis všech hudebníků, kteří zde působili v letech 1923 až 2018. Poslední šestá kapitola definuje repertoár souboru a jeho vývoj.
|
| |
|
Eugéne Ysaye, Fritz Kreisler: velcí houslisté a skladatelé
Schäferová, Eva ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Má práce se zabývá dvěma významnými uměleckými osobnostmi přelomu 19. a 20. století. Eugèna Ysaÿe a Fritze Kreislera. Představuje dva vynikající houslisty, kteří byli zároveň i skvělými skladateli, což dokládají jejich díla, která výrazně obohatila houslovou literaturu. Tato práce ve své první polovině představuje belgického houslistu a skladatele Eugène Ysaÿe, jehož dílo je nedílnou součástí repertoáru každého houslisty dnešní doby. Ve druhé polovině se zabývá dílem a osobností Fritze Kreislera.
|
|
Julia Fischer - osobnost a interpretační profil
Chrastilová, Dominika ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Julia Fischer je dnes právem označována jako přední světová houslová interpretka. Ve svém mladém věku má za sebou vystoupení na všech významných světových pódiích, spolupráci s řadou věhlasných dirigentů a špičkových muzikantů.
V současné době se Fischer intenzivně věnuje kromě nabitého koncertního programu také pedagogické činnosti, hře na klavír na profesionální úrovni a komorní hře-především prostřednictvím kvartetu. Zároveň je Julia manželkou a matkou dvou dětí.
V této práci bych se ráda věnovala mimo doby jejích studijních let také všem dalším jmenovaným aspektům hudebního života.
|
|
Velcí světoví houslisté první poloviny 1 9.století Koncertní činnost a skladatelský odkaz
Zrostlík, Jan ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Práce se zabývá představením nejvýraznějších osobností houslové hry první poloviny 19. století, se zaměřením na jejich interpretační styl a celkový přínos houslové hře. Představuje jednotlivé houslisty v rámci nejvýznamnějších houslových stylových škol, tedy školy francouzské a s ní úzce související školy belgické, dále školy německé a italské, dle toho, ke které náleželi. Zvláštní pozornost je v této práci věnována osobě Niccoli Paganiniho, který svou originalitou a mimořádně inovativním způsobem nevídaně obohatil především technické možnosti houslové hry. V závěru práce stručně pojednává o některých významných houslistech období následujícího, kteří úspěšně a výrazně navázali na odkaz svých předchůdců a stali se tak jejich důstojnými pokračovateli.
|
|
Možnosti fyzioterapie u pohybových poruch houslistů
SIEGERTOVÁ, Tereza
Pohybové poruchy houslistů jsou dány především dlouhodobou jednostrannou zátěží při hře na housle při nevhodných pohybových stereotypech. Dále někdy chybějící přípravou těla na hudební výkon a nedostatečnou kompenzační činností. Hra na housle je náročná na jemnou motoriku a posturu. Pohybové poruchy se proto nejvíce projevují zejména v oblasti ramenního pletence a volné horní končetiny, klíční kosti a krční páteře. Šířit se mohou skrz svalové smyčky a řetězce na další části osového orgánu a celý organismus. Nejčastěji se objevuje bolest v důsledku přetížení šlach, hypertonie a hypermobility. Prvním cílem práce je určit základ vzniku pohybových poruch hráčů z hlediska anatomie a kineziologie. Druhým cílem je na základě kineziologického vyšetření zrealizovat individuální a na problém zacílený fyzioterapeutický plán. Dále zjistit možnosti prevence poruch. Proto jsou v teoretické části podány základní informace o kineziologii a anatomii ramenního pletence a páteře. Práce se také věnovala popisu postoje houslistů a vytváření hracích stereotypů a následných automatismů. Léčbou je často fyzikální terapie nebo klid a medikamenty. To ale není trvalým řešením, protože po ukončení léčby se pacient vrací k původnímu stereotypu pohybu, který vyvolal pohybové obtíže. Je nutné změnit stereotyp pohybu, najít dostatečnou kompenzační činnost a především si osvojit prvky prevence. Práce využívá kvalitativního výzkumu. Sledovaným souborem byly dva houslisté. Jako metoda sběru dat byla využita anamnéza pomocí řízeného rozhovoru, vstupní a výstupní kineziologický rozbor s vyšetřením pohybových stereotypů ramenního pletence na povrchové elektromyografii. Terapie houslistů trvala s každým 9 týdnů a byla uskutečněna v Centru fyzioterapie na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích. Navržená terapie obsahuje ošetření nalezených myofasciálních změn jako je hypertonie, výskyt trigger pointů, ale také přístupy vybraných konceptů na změnu pohybových stereotypů, případně aktivaci hlubokého stabilizačního systému.
|
|
Slovenská húslová tvorba a jej interpréti
Nagyová, Natália ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Táto bakalárska práca pojednáva o slovenskej hudbe a jej konkrétne vymedzenej kapitole - hudobnej moderne s prihliadnutím na najvýznamnejších skladateľov a ich diela pre husle. V druhej časti sa práca zameriava na najvýznamejších intepretov tejto oblasti slovenskej tvorby.Nebolo mojím cieľom vytvoriť kompletný zoznam skladateľov či interpretov v oblasti husľovej tvorby.
|
|
Bohuslav Martinů hudební skladatel - houslista
Ochman, Vítězslav ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; PANOCHA, Jiří (oponent)
Práce na téma "BOHUSLAV MARTINŮ - HUDEBNÍ SKLADATEL - HOUSLISTA" je zacílena na houslovou koncertantní i komorní tvorbu tohoto hudebního velikána 20. století. Díla symfonická, operní, sborová, divadelní či pro jiné koncertantní nástroje jsou v této práci pouze zmíněna, jejich výčet není kompletní, tento cíl práce nesleduje.
Detailní pozornost je věnována kompozicím houslovým, jejich řazení koresponduje v chronologickém sledu s událostmi a životopisnými daty skladatele. Na základě zvoleného přístupu zkoumání houslové tvorby Bohuslava Martinů z pohledu pisatele - houslisty, je tato práce obohacujícím pohledem, z něhož bylo na odkaz Mistra nahlíženo. Záměrně upřednostněná díla obsahují rozbory jednotlivých částí a ukázky notových zápisů.
Pro snadnou orientaci při vyhledávání titulů konkrétních kompozic je do kapitoly 9 PŘÍLOHY na str. 130 zařazena podkapitola 9.1 SEZNAM HOUSLOVÝCH SKLADEB.
Práce je hlubším vhledem do specifické části tvorby Bohuslava Martinů a poučeným zájemcům i laickým čtenářům poskytuje zdroj cenných informací z dílčí oblasti autorova rozsáhlého díla.
|